Casper Faassen

‘Seisui’, de titel van zijn meest recente reeks werken, verwijst naar helder water, puurheid, elegantie en vergankelijkheid. Het is een Japanse term die zowel qua inhoud als vorm uitstekend past bij de serie. Casper houdt van Japanse prentkunst, die gekenmerkt wordt door ijle kwetsbaarheid, licht, esthetische balans en natuurlijke elementen. De Seisui van Casper bevat echter, in tegenstelling tot de Japanse, een extra fysieke laag of barrière die een driedimensionaal, levensecht effect oproept.

Deze barrière tussen kijker en onderwerp is ook meteen het doel van Seisui. Een voorbeeld is de naakte vrouwfiguur achter een diffuus craquelé of mistige wand met druppels, dat bij de toeschouwer intimiteit met het onderwerp en een zeker voyeuristisch gevoel oproept.

Seisui vloeit voort uit het middelste paneel van Caspers drieluik ‘Het Laatste Oordeel’, dat zijn ereplaats heeft in het Stedelijk Museum De Lakenhal. Vanaf het najaar van 2015 is de serie onder meer te zien in het Fotografiska Museum in Stockholm.

Casper Faassen exposeert wereldwijd op beurzen en in galerieën en geniet een brede erkenning. Hij maakt veelal gebruik van traditionele thema’s en onderwerpen uit de schilderkunst van de Gouden Eeuw, gemixt met hedendaagse media. Al ruim 13 jaar is hij autonoom kunstenaar en zit sinds 9 jaar in kunstcentrum Haagweg 4.

www.casperfaassen.com